Luottamusmiestiedote 6/ 2024

22.8.2024

Työnantaja sanoi yksipuolisesti irti hälytysrahasopimuksen, joka päättyy 31.08.2024. Sopimus oli voimassa toistaiseksi 12.5.2023 alkaen. Paikallinen sopimus voidaan irtisanoa milloin tahansa päättymään 3 kuukauden kuluttua irtisanomisen tiedoksi antamisesta.

Maanantaina (19.8.) käytiin ensimmäinen varsinainen neuvottelu uudesta hälytysrahasopimuksesta. Tätä ennen tehtiin valmistelevaa työtä kesä-heinäkuussa. Järjestöt, Tehy mukaan lukien, esittivät omia parannus- tai kehitysehdotuksiaan.
Torstaina 22.8. käytiin hälytysrahaneuvotteluiden toinen osa, joka päättyi erimielisenä. Tehy ry ei hyväksy työnantajan päättämiä heikennyksiä nykytasoiseen hälytysrahasopimukseen. Hälytysrahapäätös on työnantajan yksipuolisesti laatima.
Kyseessä ei siis ole paikallinen sopimus, jonka järjestöt olisivat hyväksyneet.

Työnantajalla on oikeus perustellusta syystä muuttaa työvuoroluetteloa siten, että samanaikaisesti tunteja lisätään toisaalle ja vähennetään toisaalta säännöllisen työajan puitteissa. Muutokset pitää tehdä samanaikaisesti. Alkanutta työvuoroa ei saa muuttaa yksipuolisesti. Työntekijän ei tarvitse “päivystää” vapaa-ajalla puhelinta työnantajan yhteydenottoa odottaen, paitsi jos työntekijälle on listasuunnittelussa suunniteltu varallaolo. https://www.tehy.fi/fi/tyoelamaopas/tyoaika/tyovuorolista-ja-sen-muuttaminen Muutos on aina kirjattava työvuorolistaan ja keskusteltava henkilökohtaisesti sen työntekijän kanssa, ketä muutos koskee.

Työnantajalla on velvollisuus huolehtia toiminnan järjestämisestä. Työnantajan on varmistettava mitoitusasiat, potilas- ja asiakasturvallisuus sekä ihmisten henkeen, terveyteen, yleiseen turvallisuuteen ja omaisuuteen liittyvät vastuut ja velvoitteet.

Vapaa-aika on sinun omaa aikaasi, muista siis nauttia siitä ja sinulle tärkeiden ihmisten seurasta. Muista myös pitää huolta omasta jaksamisestasi. Huomioikaa myös, että verojen ja muiden pakollisten palkkatulovähennysten jälkeen itsellesi jäävä raha on huomattavasti pienempi kuin bruttona ilmoitettu summa.

Pohjois-Savon hyvinvointialueen Tehyläiset luottamusmiehet